درمان عفونت قارچی واژن در بارداری چیست؟ +۱۲ روش پیشگیری
جمعه 4 خرداد 1403 ساعت 18:59 | بازدید : 31 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 کاندیدیازیس ولوواژینال (Vulvovaginal candidiasis) یا مونیلیازیس (moniliasis) یک نوع عفونت مخمری ولو و واژن است. مخمر نوعی قارچ است و به همین دلیل به این بیماری در دوره حاملگی، «عفونت قارچی واژن در بارداری» می‌گویند. مخمری که اغلب باعث این عفونت‌ها می‌شود کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) است، اما انواع دیگر مخمرها از جمله کاندیدا گلابراتا (Candida glabrata) و کاندیدا تروپیکالیس (Candida tropicalis) نیز می‌توانند مسئول این عفونت‌ها باشند.

آمار نشان می‌دهد که در آمریکا، از هر چهار زن، سه نفر در طول زندگی خود حداقل یک بار به عفونت قارچی مبتلا می‌شوند و تا ۴۵ درصد از زنان دو یا چند بار به این نوع عفونت دچار می‌شوند.

در دوران بارداری، عفونت ناشی از کاندیدا حتی بیشتر هم می‌شود. اگرچه حدود ۲۰ درصد از زنان به طور معمول مخمر کاندیدا را در واژن خود دارند، اما این درصد در دوران بارداری به ۳۰ درصد می‌رسد. این مخمر به دلیل نوسان هورمونی بارداری می‌تواند سبب عفونت شود.

از آنجایی که عوارض عفونت قارچی واژن در بارداری، انتقال مخمر در حین زایمان به کودک است، درمان آن بسیار مهم است.

علت عفونت‌های قارچی در زنان باردار

علت عفونت قارچی واژن در بارداری بیش از همه، تغییر سطح هورمون‌ها است که باعث تغییر تعادل pH در واژن می‌شود. این موضوع باعث ایجاد محیطی می‌شود که برای رشد مخمرها مطلوب‌تر است. علاوه بر این قند بیشتری در ترشحات واژن وجود دارد که مخمر می‌تواند از آن تغذیه کند و بیش از حد رشد کند.

به طور کلی، علت عفونت قارچی واژن در بارداری می‌تواند ناشی از یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • تغییرات هورمونی که با بارداری یا قبل از پریود شما ایجاد می‌شود
  • مصرف هورمون‌ها یا قرص‌های ضدبارداری
  • مصرف آنتی‌بیوتیک یا استروئید
  • قند خون بالا، مانند دیابت
  • رابطه واژینال
  • دوش واژینال
  • خون یا منی

علائم عفونت قارچی در بارداری

اگر می‌خواهید بدانید که عفونت قارچی واژن در بارداری چه علائم و عوارضی دارد، علائم عفونت قارچی واژن در بارداری ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • ترشحاتی که معمولاً به رنگ سفید هستند، شبیه پنیر کوتاژ می‌باشند و ممکن است بوی مخمر/نان بدهد.
  • ترشحات دیگر ممکن است مایل به سبز یا زرد باشند، همچنین ظاهر آنها ممکن است شبیه به پنیر دلمه باشد و بوی مخمر یا نان بدهد.
  • افزایش ترشحات
  • قرمزی، خارش یا تحریک لب‌های واژن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار یا مقاربت (سوزش ادرار در بارداری می‌تواند یکی از علائم عفونت قارچی باشد)

دکتر عفونت قارچی می‌تواند علائم شما را بررسی کرده و داروی مناسبی به شما بدهد. با این حال اگر علائمی مشابه عفونت قارچی واژن در بارداری دارید، اما پزشک این تشخیص را رد کرده است، ممکن است یکی از موارد زیر را داشته باشید:

  • بیماری های مقاربتی (STD) مانند کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس
  • عفونت واژن به نام واژینوز باکتریایی

تشخیص عفونت قارچی واژن در بارداری

در مطب پزشک یا کلینیک پزشکی، متخصص آسیب شناسی پوست از یک سواب ساده و بدون درد برای برداشتن ترشحات واژن و بررسی آن از طریق میکروسکوپ استفاده می‌کند. معمولاً با یک معاینه ساده واژن، پزشک می‌تواند عفونت قارچی را تشخیص دهد. در موارد نادر، کشت ممکن است به آزمایشگاه فرستاده شود.

 
 

تشخیص عفونت قارچی واژن در بارداری
تشخیص عفونت قارچی واژن در بارداری

درمان عفونت قارچی واژن در بارداری

برای درمان عفونت واژن در بارداری، پزشکان فقط کرم‌ها و شیاف‌های واژینال را توصیه می‌کنند. اثباتی برای بی خطر بودن داروهای خوراکی مانند Diflucan (داروی تک دوز) در دوران بارداری و شیردهی با تحقیقات علمی نیست، به همین دلیل تجویز نمی‌شود. در عین حال، استفاده از همه کرم‌ها و شیاف‌های واژینال در دوران بارداری مجاز نیست، بنابراین بهتر است برای دریافت کرم مناسب با دکتر زنان یا داروساز خود مشورت کنید.

برخی از افراد برای درمان عفونت قارچی واژن در ماه اول بارداری و همچنین درمان عفونت قارچی واژن در سه ماهه اول بارداری، به شکل خودسر از دارو استفاده می کنند. اگرچه ممکن است پزشک شما برخی از انواع داروی عفونت قارچی واژن در بارداری را تجویز کند، اما نباید بدون مشورت، از آنها استفاده کنید.

ممکن است ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد تا دکتر پوست یا زنان، عفونت قارچی واژن در بارداری را درمان کند. پس از برطرف شدن عفونت و بهبود زخم ها، استفاده از پودر خشک کن بدون نشاسته یا پودر نیستاتین برای جلوگیری از عفونت دوباره ممکن است مفید باشد.

داروهای بدون نسخه‌ای برای درمان عفونت‌های قارچی واژن به صورت کرم، پماد یا شیاف موجود هستند عبارتند از:

  • کلوتریمازول (Mycelex، Lotrimin AF)
  • میکونازول (Monistat 3)
  • ترکونازول

این محصولات را می‌توان به عنوان پماد برای عفونت قارچی واژن در بارداری در تمام مراحل بارداری استفاده کرد. آنها خطری برای تولد نوزاد با نقص مادرزادی یا سایر عوارض بارداری ندارند. به عنوان مثال اکثر افراد از پماد کلوتریمازول در بارداری استفاده می‌کنند. با این حال قبل از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

در صورت عدم درمان، تاثیر عفونت قارچی در بارداری این است که این مخمرها در حین زایمان ممکن است به دهان کودک شما منتقل شوند و ایجاد عارضه‌ای به نام «برفک» (thrush) کنند که به طور موثر با «نیستاتین» (Nystatin) درمان می‌شود.

پیشگیری از عفونت قارچی واژن در بارداری

اغلب عفونت‌های قارچی معمولاً با انجام موارد زیر قابل پیشگیری هستند:

  1. لباس های نخی گشاد و قابل تنفس و لباس زیر نخی بپوشید.
  2. پس از شستشوی منظم و کامل (با استفاده از صابون بدون بو و ضد حساسیت)، از سشوار خنک برای خشک کردن ناحیه تناسلی استفاده کنید.
  3. پس از استفاده از سرویس بهداشتی همیشه از جلو به عقب خود را پاک کنید.
  4. بلافاصله بعد از شنا دوش بگیرید. هر چه زودتر لباس شنا، لباس ورزشی یا سایر لباس‌های مرطوب خود را عوض کنید بهتر است.
  5. از دوش واژینال استفاده نکنید.
  6. از اسپری‌های بهداشتی زنانه استفاده نکنید
  7. از نوار بهداشتی و تامپون حاوی دئودورانت استفاده نکنید
  8. در وان پر از کف نخوابید و از صابون‌های معطر استفاده نکنید
  9. از دستمال توالت رنگی یا معطر استفاده نکنید
  10. ماست حاوی «لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس» را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  11. مصرف شکر را محدود کنید، زیرا شکر باعث رشد مخمر می‌شود.
  12. استراحت کافی داشته باشید تا بدنتان راحت‌تر با عفونت‌ها مبارزه کند.

درمان عفونت قارچی واژن در بارداری
درمان عفونت قارچی واژن در بارداری

سوالات رایج درباره عفونت قارچی واژن در بارداری

در این قسمت از مقاله به سوالات رایج درباره عفونت قارچی واژن در بارداری و پاسخ‌های آنها می‌پردازیم.

آیا عفونت قارچی واژن در بارداری خطرناک است؟ خطرات عفونت واژن در بارداری

خوشبختانه، تاثیر عفونت واژینال مادر بر روی جنین حداقل است. به عبارت دیگر، عفونت‌های قارچی خطرناک نیستند و تنها آزار دهنده می‌باشند. اما اگر در هنگام زایمان، دچار عفونت قارچی باشید، ممکن است در حین زایمان آن را به کودک خود منتقل کنید، زیرا همان‌طور که گفتیم قارچی که باعث عفونت قارچی واژن در بارداری می‌شود، می‌تواند باعث برفک دهان نوزاد شود.

این صورت، نوزاد شما ممکن است دچار لکه‌های سفیدی در دهان شود که می‌تواند هنگام شیردهی آن را به شما منتقل کند. خوشبختانه، برفک به راحتی با یک داروی ضد قارچ خفیف برای نوزاد و یک کرم ضد قارچ برای شما درمان می‌شود.

عفونت قارچی واژن در اوایل بارداری خطرناک است؟

زنان در دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در بدنشان رخ می‌دهد، ممکن است دچار عفونت قارچی واژن شوند. با این حال هیچ مدرکی مبنی بر این‌که این عفونت می‌تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند وجود ندارد. با این حال اگر قارچ واژن تا زمان تولد نوزاد درمان نگردد، ممکن است هنگام زایمان وارد دهان نوزاد شده و سبب ایجاد سفیدک‌هایی به نام برفک در دهان او شود. این برفک‌ها می‌تواند هنگاه شیردهی به مادر منتقل شوند. با این حال، این عارضه در نوزاد خطرناک نیست و با یک داروی ساده، حل می‌شود. به عبارت دیگر عفونت قارچی واژن در اوایل بارداری نمی‌تواند به جنین منقل گردد.

آیا عفونت قارچی واژن در زمان اقدام به بارداری مضر است؟

خیر؛ داشتن عفونت قارچی مستقیماً بر شانس باردار شدن شما تأثیر نمی‌گذارد، اما ممکن است از راه‌های دیگری بر شما تأثیر بگذارد و شما را آزار دهد. خارش، تحریک، درد و تورم ناشی از عفونت ممکن است باعث ناراحتی هنگام مراقبت جنسی شود. با این حال اگر قصد بارداری دارید نگران نباشید. با درمان‌های ساده‌ای که در عفونت قارچی واژن است، در عرض یک هفته مشکلات شما برطرف شده و می‌توانید بدون درد و خارش اقدام به مقاربت و بارداری کنید.

عفونت قارچی واژن در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

چیزی که مهم است این است که شما نباید در دوران بارداری داروهای ضد قارچ خوراکی مصرف کنید. پس اگر حتی احتمال می‌دهید باردار هستید، این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید تا به شما داروی خوراکی ندهد. با این حال، پمادها و شیاف‌های مختلفی وجود دارد که برای درمان قارچ در واژن در دوران بارداری امن هستند. یکی از آنها کلوتریمازول است که هیچ خطری برای جنین ندارد. با این حال، لازم است قبل از شروع به درمان با پزشک خود مشورت کنید.

اگر اطلاعات بیشتری در این باره را نیز، می‌توانید در مقالات دیگر ما که درباره عفونت واژن و عفونت قارچی واژن اطلاع رسانی می‌کنند، مطالعه کنید.

سخن آخر:

عفونت قارچی واژن در بارداری یکی از مشکلات رایج در زنان باردار می‌باشد. این عفونت در نتیجه رشد بیش از حد نوعی قارچ در واژن ایجاد می‌شود. کاندیدا آلبیکنس رایج‌ترین قارچی است که این عارضه را ایجاد می‌کند. اگرچه این میکروارگانیسم به طور طبیعی در واژن بسیاری از زنان وجود دارد، برخی از شرایط باعث رشد بیشتر آن می‌شود. برای مثال، تغییرات هورمونی هنگام بارداری، دیابت، مصرف شیرینی زیاد و ضعف سیستم ایمنی می‌تواند سبب رشد کاندیدا آلبیکنس و علائم مرتبط گردد.

علائم عفونت قارچی شامل سوزش، خارش و ناراحتی در واژن است. این عارضه با کرم‌های موضعی و شیاف‌ها در دوره بارداری درمان می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که نباید در این دوران، داروی خوراکی ضد قارچ بخورید.

خوشبختانه عفونت قارچی واژن در بارداری نمی‌تواند به جنین منتقل شود و اگر تا زمان زایمان برطرف نشود تنها ممکن است سبب برفک در دهان نوزاد گردد که با داروهای ساده‌ای برطرف می‌شود.

اگر احتمال می‌دهید به عفونت قارچی واژن در بارداری مبتلا هستید، با متخصص زنان ما مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا داروی بدون نسخه مناسب را تهیه کرده و استفاده کنید. همچنین اگر نیاز باشد شما را برای معاینه حضوری می‌پذیرند.



 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا




 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

سفارشات تلگرام:  https://t.me/negarazizi_pw

سفارشات روبیکا : @platinum3Dwall

وبسایت تصاویر قابل چاپ : 
www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب
جمعه 4 خرداد 1403 ساعت 18:54 | بازدید : 39 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 

آیا درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب امکان‌پذیر است؟

بسیاری از افراد مبتلاء به میگرن، به ویژه آن‌هایی که سال‌ها از سردردهای ناتوان کننده، رنج می‌برند، به این باور رسیده‌اند که تغذیه بیمار میگرنی باید از مابقی افراد مجزا باشد و افراد مبتلاء به این بیماری باید از مصرف غذا های مضر برای میگرن پرهیز کنند.

از جمله رایج‌ترین مواد غذایی مضر برای میگرن شکلات، پنیر و قهوه است. اگرچه ممکن است نتایج مطالعات بالینی قابل تعمیم به عموم نباشد و این امکان وجود دارد که غذاهایی که باعث سردرد میشوند پس از چند بار مصرف، منجر به حملات میگرنی نشوند.

از سوی دیگر، غذاها یا نوشیدنی‌هایی که به بهبود سردرد‌های میگرنی کمک می‌کنند، ممکن است منجر به توقف یک حمله یا جلوگیری از پیشرفت آن شوند ولی این امکان هم وجود دارد که پس از چند بار مصرف هیچ تاثیری نگذارند. با این وجود، اگر مبتلاء به میگرن هستید مطمئناً برای شما مفید و جالب است که بدانید میلیون‌ها بیمار میگرنی به‌دنبال کدام رژیم غذایی برای سردردهای میگرن هستند.

پس در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به بررسی این موضوع بپردازیم که برای درمان سریع میگرن از مصرف کدام غذاها باید پرهیز کرد و کدام مواد غذایی می‌توانند به کاهش اثرات میگرن کمک کنند.

چرا مواد غذایی حاوی منیزیم برای درمان میگرن مفید هستند؟

مکمل‌های حاوی منیزیم به‌عنوان درمان‌های رایج برای سردرد‌های میگرن در نظر گرفته می‌شوند. در حقیقت درد مداوم ناشی از میگرن باعث می‌شود که نورون‌های مغز فعال‌تر و حساس‌تر از حد طبیعی شوند و این حساسیت مفرط، نقش بسیاری در طولانی‌شدن روند میگرن ایفا می‌کند.

منیزیم همانند یک نگهبان دروازه‌ی سلولی برای این نورون‌ها عمل می‌کند. هنگامی که منیزیم به وفور یافت می‌شود، دروازه‌های سلولی بسته نگه می‌شوند و این ماده از فعال شدن یا حساس شدن نورون‌ها جلوگیری می‌کند. هنگامی که میزان منیزیم کاهش می‌یابد، دروازه‌های سلولی باز می‌شوند و یون ها (مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم) یا مواد شیمیایی (مانند گلوتامات) می‌توانند خواص فیزیولوژیکی نورون‌های دخیل در ایجاد سردرد میگرنی را تغییر دهند.

برای ارتباط با دکتر میگرن یا متخصص تغذیه فقط کافی است با پذیرش ۲۴ تماس حاصل نمایید.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

رژیم غذایی مناسب برای میگرن، یک رژیم سرشار از منیزیم است که به نظر می‌رسد در بهبود سردرد‌های میگرنی موثر است. در ادامه به بررسی غذاهای مفید برای میگرن عصبی می‌پردازیم.

اسفناج برای میگرن

اسفناج‌ (به‌ویژه اسفناج‌هایی که برگ سبز تیره دارند) یکی از خوراکیهای مفید برای میگرن و سرشار از منیزیم است. یک فنجان اسفناج پخته شده رژیمی آسان و عالی به‌منظور افزایش سطح منیزیم در رژیم غذایی است.

 
 

اگر با مصرف اسفناج پخته شده رابطه‌ی خوبی ندارید پیشنهاد می‌کنیم برای صبحانه اسفناج را با تخم مرغ ترکیب، برای ناهار اسفناج را به‌صورت خام در سالاد و برای شام اسفناج سرخ شده را همراه با سیر سرو کنید.

کلم پیچ و میگرن

کلم پیچ نیز از غذاهای مناسب برای میگرن عصبی و سرشار از منیزیم و فیبر است و جزء همیشگی یک رژیم سالم، به‌حساب می‌آید. اگر ترجیح می‌دهید که کلم پیچ را به‌صورت خام میل کنید اما سفتی آن برای شما آزاردهنده است، کافی است روی برگ‌ها را با آبلیمو آغشته کنید و تا یک ساعت به آن فرصت دهید تا تاثیر خود را در نرم کردن اعمال کند.

راه دیگر استفاده از کلم پیچ، مصرف در سالاد یا تفت دادن آن است. برخی در کنار پاستا از کلم پیچ تفت داده شده استفاده می‌کنند.

کلم سبز، خردل و شلغم برای میگرن

از جمله مواد مفید برای میگرن کلم سبز، خردل و شلغم سرشار از منیزیم هستند که موجب تنوع دلپذیر در رژیم غذایی میگرنی‌ها می‌شوند. افزودن این سبزی‌ها به‌صورت سرخ شده یا آب‌پز به ماکارونی یا سوپ می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای مصرف آن‌ها باشد.

بادام برای تسکین میگرن

بادام مملوء از منیزیم، چربی‌های سالم و فیبر است. می‌توان آن را به‌صورت خام، بو داده یا به‌شکل آسیاب شده همراه با شیر میل کرد. اگر به بادام علاقه ندارید، بادام هندی نیز منابع عالی منیزیم است.

البته به این نکته توجه کنید که نباید در رژیم غذایی خود از آجیل‌ها (به دلیل کالری بالا)، به میزان زیاد استفاده کنید.

آووکادو برای میگرن

آووکادو سرشار از منیزیم و چربی‌های سالم است. آووکادو را می‌توانید به‌صورت خام در سالاد، ساندویچ یا در ترکیب با تخم‌مرغ استفاده کنید.

توجه داشته باشید که آووکادو برای برخی جزء غذاهای مضر برای میگرن است، به‌خصوص زمانی که بیش از حد رسیده باشد. آووکادو در حالت رسیده سرشار از تیرامین است و غذاهای خاصی که سرشار از تیرامین هستند می‌توانند باعث میگرن شوند.

تیرامین یک اسید آمینه است که بسیاری از افراد می‌توانند آن را هضم کنند. با این حال، اگر فردی دچار کمبود آنزیم مونوآمین اکسیداز (Monoamine oxidase) باشد یا از داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده کند، ممکن است در روند تجزیه اختلال ایجاد شود.

شکلات تلخ برای میگرن

تحقیقات نشان می‌دهد که فشار خون بالا با میگرن در ارتباط است. به‌عبارتی درد می‌تواند منجر به استرس و استرس می‌تواند باعث افزایش فشار خون در فرد شود. مصرف شکلات تلخ می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

شکلات تلخ سرشار از فلاوانول‌ها (flavanols) (مواد شیمیایی گیاهی که منجر به کاهش خطرات فشار خون بالا و بهبود سلامت قلب می‌شوند) است.

اما رژیم غذایی میگرن شدید باید سخت‌گیرانه‌تر باشد زیرا شکلات تلخ و کافئین هم ممکن است از غذاهای مضر برای میگرن باشند و موجب تحریک سردرد شود. شکلات تلخ همچنین کالری بالایی دارد و حاوی چربی اشباع شده است.

ماهی برای میگرن

در مبحث تغذیه مناسب برای درمان میگرن اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهیان ممکن است به کاهش شدت و دفعات حملات میگرنی در برخی بیماران کمک کند.

دانه‌ی کتان برای میگرن

از جمله غذاهای مفید برای میگرن و ‌به‌عنوان یک داروی گیاهی برای میگرن می‌توان به غذا‌های حاوی دانه‌ی کتان اشاره کرد. این دانه‌های ریز منبع گیاهی اسید‌های چرب امگا ۳ و منیزیم هستند. از آنجایی‌که دانه‌های کتان غیر قابل هضم هستند، باید آسیاب شوند.

یک قاشق غذاخوری کتان آسیاب شده حاوی ۳ گرم فیبر است که می‌تواند در متعادل کردن قند خون و کاهش سطح کلسترول، موثر باشد.

زنجبیل برای درمان میگرن

زنجبیل را می‌توان به‌عنوان یک دمنوش برای میگرن مورد استفاده قرار داد. نوشیدن چای زنجبیل به درمان سردرد کمک می‌کند، از طرفی می‌توان زنجبیل را به‌عنوان نوعی افزودنی به غذا اضافه کرد. در برخی از مطالعات بیان شده است که زنجبیل به اندازه‌ی سوماتریپتان (Sumatriptan) که نوعی داروی ضد سردرد میگرن است می‌تواند موثر باشد. اما همه‌ی افراد نباید زنجبیل مصرف کنند و محدودیت‌های وسیعی برای مصرف آن وجود دارد.

برای درمان میگرن چه نخوریم؟

حال که دانستیم که چه چیزی برای میگرن خوبه، در مرحله‌ی بعد به بررسی مواد غذایی‌ای که به‌منظور بهبود سردرد‌های میگرنی بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنیم، می‌پردازیم.

محصولات پخته شده با مخمر

از جمله محصولات پخته شده با مخمر می‌توان به نان شیرین، شیرینی، دونات و انواع کیک‌ها اشاره کرد. به‌طور کلی پرهیز از انواع کربوهیدرات‌ها می‌تواند ضامن سلامتی باشد.

انواع پنیر‌های حاوی تیرامین

بعضی از پنیر‌ها مانند پنیر چدار، فتا، موزارلا، پارمزان و پنیر سوئیسی سرشار از تیرامین هستند و همان‌طور که در بالا ذکر کردیم تیرامین موجب تحریک سردرد‌های میگرنی می‌شود.

برخی از سبزیجات، دانه‌های روغنی و میوه‌ها

برخی از سبزیجات (مانند پیاز، نخود، لوبیا، ذرت و کلم ترش و گوجه فرنگی)، محصولات سویا (میسو، تمپه، سس سویا)، برخی میوه‌ها (مانند مرکبات، موز، تمشک، آلو قرمز، پاپایا، انجیر، خرما و آووکادو) و زیتون می‌توانند موجب تشدید میگرن شوند.

سایر مواد تشدید‌کننده‌ی میگرن

از جمله غذاهای مضر برای میگرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصولات لبنی پرورشی (مانند ماست و کفیر)
  • شکلات
  • آجیل
  • سرکه
  • مواد افزودنی (مواد شیمیایی اضافه شده به غذا به‌منظور افزایش طعم یا تازه ماندن طولانی‌تر)
  • مونوسدیم گلوتامات (نوعی نگه‌دارنده‌ی طبیعی)
  • مواد شیمیایی مانند نیترات و نیتریت موجود در گوشت‌های فرآوری شده
  • آسپارتام ( نوعی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی)

درمان میگرن با طب سنتی

طب سنتی نیز برخی از گیاهان دارویی را به‌منظور درمان سردرد‌های میگرنی معرفی نموده است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گیاه بابونه‌ی گاوی (Tanacetum parthemium)
  • گیاه سایبان (Petasites hybridus)
  • گیاه نعناع فلفلی (Mentha x Balsamea)
  • درخت بید یا گونه‌های سالیکس (Salix spp)
  • زنجبیل (Zingiber officinale)
  • گیاه سنبل الطیب (Valeriana officinalis)
  • بذر گشنیز (Coriandrum sativum)
  • گیاه دونگ کوئی (Angelica sinensis)
  • روغن اسطوخودوس (Lavandula angustifolia)
  • رزماری (Rosmarinus officinalis)
  • زیرفون (Tilia spp)
  • ترب کوهی ( Armoracia rusticana)
  • پیچ امین الدوله (Lunicera japonica)

 

سوالات متداول درمان میگرن با رژیم غذایی

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

رژیم غذایی و میگرن با هم در ارتباط هستند. به‌طور خلاصه برای بهبود سردرد‌های میگرن می‌توان از ماهی سالمون، شاه ماهی، آنچوی، ساردین، اسفناج، کلم پیچ، شلغم، زنجبیل، دانه کدو تنبل، بادام‌، بادام هندی، آجیل برزیلی و گاهی اوقات آووکادو و شکلات تلخ استفاده کرد.

برای درمان میگرن چه نخوریم؟

برخی از مواد غذایی که سردرد‌های میگرنی را تحریک می‌کنند شامل انواع پنیر (پارمسان، سوییسی و چدار)، گوشت‌های پخته شده (پپرونی، سالامی و بیکن)، میوه‌های خانواده مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش سبز)، غذاهای تخمیر شده (کلم ترش، کفیر و ماست با پروبیوتیک) و شکلات تلخ (حاوی بیشتر از ۳۵ درصد کاکائو) می‌شود.

آیا درمان میگرن با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

این روز‌ها طب سنتی توانسته است جایگاه خود را تثبیت نماید و تحقیقات در زمینه‌ی درمان میگرن همچنان رو به پیشرفت است. اگرچه طب سنتی هم برای بهبود سردرد‌های میگرنی اصلاح رژیم غذایی را پیشنهاد نموده است اما معمولاً متخصصان طب سنتی روش‌های دیگری مانند استفاده از دمنوش‌ها و گیاهانی مثل گیاه پیچ امین الدوله، ترب کوهی، زیرفون، رزماری، روغن اسطوخودوس و … را هم مد نظر قرار می‌دهند.


موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرطان لاله گوش چگونه است؟ علل، علائم و درمان
پنج شنبه 3 خرداد 1403 ساعت 20:11 | بازدید : 39 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 سرطان لاله‌گوش (auricular cancer) بخش خارجی گوش را درگیر می‌کند و با سرطان پوست در بخش لاله گوش آغاز می‌شود. سپس کانال گوش و دیگر بخش‌های سیستم شنوایی را نیز درگیر می‌کند. سرطان گوش در مقایسه با سایر سرطان‌ها بسیار نادر است؛ اما سرطان لاله گوش چه نقشی در شنوایی دارد؟ آیا باعث ناشنوایی در فرد می‌شود یا تاثیری ندارد؟

در این مطلب قصد داریم به پاسخ این پرسش، شرح علائم، علل، درمان و عوارض این بیماری بپردازیم. اشاره‌ای هم به تاثیر سرطان لاله گوش در شنوایی خواهیم داشت. همراه ما باشید.

علائم سرطان لاله گوش

علائم با ظاهرشدن خال یا زخم خود را نشان می‌دهند. اگر این علائم تا ۴ هفته ناپدید نشدند احتمالا نشان از سرطان دارند. این برآمدگی‌ها صورتی رنگ هستند و از نوع سلول‌های سنگفرشی به حساب می‌آیند. سطح پوسته پوسته دارند، سریعا خونریزی می‌کنند و باعث ایجاد زخم‌های بیشتر می‌شوند.

 

البته این علائم کلی هستند و علائم سرطان گوش با توجه به اینکه کدام بخش گوش درگیر شده است، علائم متفاوتی را شامل می‌شود. علائم در هر یک از بخش‌های گوش را در ادامه مطالعه می‌کنید:

مجرای گوش

مجرا شامل بخشی است که امواج صوتی را از محیط به گوش میانی و پرده گوش منتقل می‌کند. علائم سرطان این بخش عبارتند از:

  • درد
  • ترشحات غیرطبیعی
  • از دست دادن شنوایی
  • حس گرفتگی در گوش
  • ضعف عضلات صورت
  • خونریزی گوش

گوش میانی

رایج‌ترین علائم سرطانی شدن گوش میانی ترشحات خونی است. دیگر علائم عبارتند از:

  • از دست دادن شنوایی
  • از کار افتادن عضلات یک بخش یا دو بخش از
  • درد در یکی یا هر دو گوش

گوش درونی

نوع خطرناک سرطان گوش به حساب می‌آید و علائم زیر را دارد:

  • درد
  • سردرد
  • از دست دادن شنوایی
  • صداهای عجیب در گوش
  • سرگیجه
  • گره‌های لنفاوی در گردن

علت سرطان لاله گوش از چیست؟

سرطان لاله گوش چسبیده یا آزاد از جمله سرطان‌های نادر به حساب می‌آید؛ به همین دلیل تحقیقات کمی در این مورد صورت گرفته است. منشا اصلی این بیماری همچنان ناشناخته است. گروهی از محققان و چند دکتر سرطان لیستی از عوامل ابتلا به این سرطان را تهیه کرده‌اند. نگاهی به این لیست داشته باشید:

 
 

علت سرطان لاله گوش از چیست؟
علت سرطان لاله گوش از چیست؟

افرادی که پوست روشن دارند بیشتر در معرض سرطان لاله گوش هستند.

  • پوست روشن: داشتن پوست روشن به طور کلی ریسک ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می‌دهد.
  • قرارگرفتن مداوم در معرض تابش خورشید و بدون کرم ضدآفتاب: کرم ضدآفتاب از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب جلوگیری می‌کند. مصرف ‌نکردن یا مصرف کم ضدآفتاب منجر به سرطان پوست و در نهایت سرطان لاله گوش می‌شود.
  • عفونت مکرر گوش: عفونت‌های گوش همراه با واکنش‌ التهابی سیستم ایمنی بدن هستند. این التهاب‌ها تغییرات سلولی جدی ایجاد می‌کنند. سرطان لاله گوش پیرسینگ از این نوع است.
  • کهولت سن: سرطان سلول‌های سنگفرشی در استخوان گیجگاهی گوش در افراد بالای ۷۰ سال به وجود می‌آیند.

انواع سرطان لاله گوش

انواع مختلفی از سرطان بخش لاله گوش وجود دارند که یا وابسته به پوست یا بخش‌های دیگر گوش هستند. برای درک بهتر، نگاهی به ادامه مطلب داشته باشید:

  1. سرطان سلول پایه Basal cell carcinoma : سرطان لاله گوش بزرگ، خارجی‌ترین بخش اپیدرم یعنی لایه‌ سلول‌های قاعده‌ای پوست را درگیر می‌کند.
  2. سرطان سلول‌های سنگفرشی Squamous cell carcinoma: بافت روپوست یا سلول‌های سنگفرشی لاله گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رایج‌ترین نوع سرطان گوش است و تا اعماق پوست را درگیر می‌کند. احتمال اینکه بافت غیرپوستی را درگیر کند بسیار بالا است. طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۵ درصد احتمال شیوع به غضروف گوش را دارد.
  3. ملانوما Melanoma:‌ سلول‌های ملانین‌‌دار یا رنگدانه‌های پوستی را سرطانی می‌کند. باعث قهوه‌ای شدن رنگ پوست در زیر آفتاب می‌شوند. سرطان لاله گوش از نوع ملانوما نسبت به انواع دیگر سرطان گوش نادرتر است اما خطر بیشتری دارد.
  4. کیست لاله گوش: آدنوئید سیستیک کارسینوما Adenoid cystic carcinoma نوعی سرطان بسیار نادر است که غدد بزاقی و گوش را درگیر می‌کند. تنها ۵ درصد از کل سرطان‌های مرتبط با مجرای خارجی گوش را شامل می‌شود.
  5. تومور بناگوشی: رشد بدخیم سلول‌ها در غدد بناگوشی به مجرای گوش منتقل می‌شود. این غدد بزرگترین غدد بذاقی در بدن هستند.

**نکته**: مجرای خارجی گوش، مسیر ورود صداهای محیط اطراف به پرده گوش است.

پیشگیری از بیماری

پیشگیری کامل از انواع سرطان گوش مثل سرطان لاله گوش برجسته امکان‌پذیر نیست؛ اما راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا وجود دارند که عبارتند از:

  • درمان عفونت‌های مزمن گوش: عفونت و التهاب گوش زمینه ابتلا به انواع سرطان را مهیا می‌کند.

انواع سرطان لاله گوش
انواع سرطان لاله گوش

درمان به موقع سرطان لاله گوش، احتمال موفقیت بیشتری دارد.

  • قرار نگرفتن در معرض تابش آفتاب: تابش مستقیم آفتاب و استفاده‌ نکردن از ضدآفتاب یا کلاه آفتابی ریسک ابتلا به سرطان لاله گوش را افزایش می‌دهد.
  • چکاپ مداوم پوست روشن: افراد با پوست روشن مستعد ابتلا به سرطان بخش لاله‌ گوش یا انواع سرطان پوست هستند و باید تحت مراقبت دکتر گوش حلق بینی و دکتر پوست قرار بگیرند. هر نوع ضایعه پوستی زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.
  • روند تغییر ضایعات پوستی: اگر شاهد رشد سریع، تغییر شکل و از بین ‌نرفتن هر نوع ضایعات یا برآمدگی‌هایی پوستی سفت و محکم بودید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که علائم زیر را داشتید به پزشک متخصص در حوزه گوش حلق و بینی مراجعه کنید:

  • عفونت مکرر گوش یا عفونت‌های طولانی
  • از دست دادن شنوایی یا مشکل در شنوایی
  • احساس سرگیجه
  • برآمدگی و ضایعات پوستی ماندگار در لاله گوش

پزشک متخصص سابقه بیماری‌های شما را بررسی کرده و آزمایش خون و دیگر آزمایشات مرتبط به گوش را تجویز می‌کند. معالجه فوری احتمال درمان کامل یا تسهیل درمان را افزایش می‌دهد. بهتر است با بروز علائم مشکوک یا هرگونه تغییر در گوش یا شنوایی، پیگیری لازم را انجام دهید.

آیا سرطان لاله گوش قابل درمان است؟

ابتدا تشخیص سرطان لاله گوش انجام می‌شود. رشد غیرطبیعی بافت خارجی یا میانی گوش از علائم سرطان است. بدین منظور هنگام تشخیص بخشی از این بافت یا ضایعه پوستی را برش می‌دهند و از لحاظ وجود سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌دهند.

لاله گوش بخشی از گوش بیرونی به حساب می‌آید اما با این وجود شیوه درمان بیماری‌های مرتبط با آن متفاوت است. برای درمان سرطان لاله گوش معمولا پرتودرمانی، جراحی یا هر دو را انجام می‌دهند.

انتخاب نوع درمان

گروهی متشکل از متخصصان سرطان و مجاری گوش حلق و بینی نوع درمان را تعیین می‌کنند. رویکرد درمانی انتخابی به عوامل زیر وابسته است:

  • سرطان در کدام بخش از گوش قرار دارد.
  • نوع سرطان کدام است.
  • غده یا تومور سرطانی چه اندازه است.
  • تومور گسترش یافته است یا خیر.
  • سلامت کلی بدن چگونه است.

درمان سرطان لاله گوش با جراحی و انواع آن

نوع درمان وابسته به اندازه بافت سرطانی و بخش درگیرشده است. اگر در لاله گوش یا بخش‌های خارجی گوش بافت سرطانی ایجاد شود، بافت اضافی بریده می‌شود. اگر بافت سرطانی خیلی بزرگ باشد نیاز به جراحی زیبایی است‌؛ نگاهی دقیق‌تر به انواع جراحی گوش داشته باشید:

  1. برش گوش یا نمونه‌برداری Excision biopsy: این فرآیند با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی کامل انجام می‌گیرد. معمولا برای تشخیص و معالجه سرطان گوش داخلی انجام نمی‌شود چون بافت گوش آسیب می‌بیند.
  2. جراحی ماز Mohs surgery: روشی بسیار تخصصی است. هر بار بخش کوچکی از بافت گوش را برش می‌دهند، بررسی می‌کنند. این روند تا زمان رسیدن به بافت غیرسرطانی ادامه می‌یابد. این روش برای حفظ حداکثری بافت سالم گوش به کار می‌رود.
  3. برش بخش بزرگی از گوش: بخشی از گوش برش داده می‌شود و پوست بخش دیگر بدن را پیوند می‌زنند.
  4. جراحی گره‌های لنفاوی و غدد بزاقی: در صورت وجود گره‌های لنفاوی و التهاب در گردن انجام می‌شود.
  5. برش کامل گوش و بازسازی مجدد:‌ تنها جراحان بسیار حرفه‌ای مجاز به انجامش هستند. در موارد بسیار نادری به آن نیاز است.
  6. پیوند بافت زنده: توسط دکتر جراح زیبایی گوش انجام می‌شود. طولانی و هزینه‌بر است.
  7. گوش مصنوعی: گوش مصنوعی از جنس سیلیکون و همرنگ پوست بیمار است. امکان جدا کردن و اتصال مجدد دارد و تا ۱۸ ماه قابل استفاده است.

پرتودرمانی

پرتودرمانی شامل استفاده از اشعه‌های قوی برای از بین‌بردن و درمان سلول‌های سرطانی است. این نوع درمان در چند حالت مورد استفاده گروه درمانی قرار می‌گیرد:

  • سلول‌های لاله گوش دچار سرطان شده باشند.
  • بعد از جراحی و برای از بین بردن بافت‌ سالم که در جراحی امکان برش آنها وجود نداشته باشد.
  • برای کاهش ابتلای مجدد یا برگشت سرطان لاله گوش هم کاربرد دارد.

طول پرتودرمانی

دوره درمان از ۴ تا ۶ هفته متغیر است. با توجه به نوع سرطان و بزرگی بافت درگیرشده می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود. هر جلسه درمانی چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. پزشک قبل از شروع روند درمان تعداد جلسات را مشخص می‌کند.

درمان سرطان لاله گوش با جراحی
درمان سرطان لاله گوش با جراحی

پرتودرمانی روشی رایج برای درمان سرطان

عوارض پرتودرمانی

بعد از جلسات پرتودرمانی ممکن است دچار قرمزی، التهاب، حساسیت یا بی‌حسی در اطراف گوش شوید. نگرانی در این مورد وجود ندارد چراکه این عوارض رفع می‌شوند.

**نکته: برخی دیگر از روش‌های درمان شامل CT scan و MRI می‌شود. این دو روش در تشخیص و درمان سرطان گوش داخلی بیشتر کاربرد دارد.

سرطان لاله گوش و به طور کلی سرطان‌های مرتبط با گوش بسیار نادر هستند. طول عمر و موفقیت درمان این تومورها به محل قرارگیری و عمر آنها بستگی دارد. رشد هر گونه بافت اضافی در اطراف گوش، درد و ترشحات غیرطبیعی باید جدی گرفته شود.

 

سوالات متداول

سرطان لاله گوش از چه نوع بافتی است؟

بافتی از گوش که سلول‌هایش سرطانی می‌شود انواع مختلفی دارند.

سرطان لاله گوش چه نقشی در شنیدن دارد؟

درمان نشدن سرطان لاله گوش منجر به ناشنوایی می‌شود.

علائم سرطان لاله گوش چیست؟

عفونت، درد، خونریزی، ترشحات و مشکل در شنوایی از نشانه‌های سرطان لاله گوش هستند.


موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته است ؟

آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 244
بازدید دیروز : 1054
بازدید هفته : 5164
بازدید ماه : 21332
بازدید کل : 421909
تعداد مطالب : 936
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

مرکز چاپ پوستر 3بعدی 09357724318

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آز وب,تکنولوژی,پزشکی,شعر,اخبار و آدرس azweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 936
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 244
:: باردید دیروز : 1054
:: بازدید هفته : 5164
:: بازدید ماه : 21332
:: بازدید سال : 110417
:: بازدید کلی : 421909